tosayd

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی در مورد کتب بخوانیم وبنویسیم 25 ص با فرمت word

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی در مورد کتب بخوانیم وبنویسیم :

پیشگفتار :

تعلیم و تر بیت،بدون استفاده از زبان غیر ممکن است. زبان تنها وسیله مؤثر در فرآیند آموزش و پرورش است. بدون زبان ،ارتباطی بین افراد جامعه بر قرار نمی شود و بدون ارتباط ،آموزش و پرورش،صورت نمی پذیرد و بدون آموزش وپرورش ،انتقال میراث فرهنگی و تمدن بشر به نسل های بعد امکان پذیر نمی گردد .در برنامه های رسمی آموزشی نیز زبان آموزی جایگاه مهمی دارد و در نظام آموزشی ایران ،به صورت مشخص از طریق درس فارسی به امر زبان آموزی دانش آموزان پرداخته می شود.دانش آموزان از طریق زبان آموزی،علاوه بر ترکیب و جابجایی کلمات ،بر انبوه بی کرانی از مفاهیم و تصورات،اندیشه ها،احساس ها و تصاویر هنری ،منطق و فلسفه زبان احاطه می یابند.در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی بخوانیم و بنویسیم از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس ،برای نظام آموزشی جنبه محوری دارد (رضائی،1380،ص 32).طی سالهای اخیر،بر حسب ضرورت، تحولی اساسی در برنامه درس فارسی پایه اول به وجود آمده است ،که نتیجه آن تألیف کتب بخوانیم و بنویسیم می باشد و از سال تحصیلی 83-82 در پایه اول کلیه مدارس کشور تدریس گردید .با توجه به اهمیت موضوع و ویژگیهایی که این کتب باید دارا باشند،در این تحقیق سعی شد دیدگاه معلمان پایه اول شهرستان شهرضا نسبت به کتابهای بخوانیم و بنویسیم مورد بررسی قرار گیرد.

هشت ویژگی کتب بخوانیم و بنویسیم در این تحقیق بعنوان متغیر در نظر گرفته شدو دیدگاه معلمان نسبت به این ویژگیها مورد بررسی قرار گرفت. مؤلفه های مربوطه عبارتند از :توجه به مهارت های چهارگانه زبان آموزی،میزان استفاده از رویکردها، میزان استفاده از روشهای تدریس،تناسب روش های تدریس با توانایی معلمان و… توجه ساختار و محتوا به پرورش توانایی های ذهنی و،ارتباط منطقی ساختار و محتوا توجه به نکات زبانی و مفاهیم ،تناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با شرایط.جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد ،که سؤالات آن از نوع بسته پاسخ می باشد.جامعه آماری پژوهش ،معلمان پایه اول ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 83-82 می باشدکه تعداد آنها 114 نفر است. جهت جمع آوری داده های مربوط به پر سشنامه از کلیه معلمان استفاده گردید و پرسشنامه بین تمامی آنها توزیع گردید . به عبارت دیگر جامعه آماری و نمونه آماری یکسان می باشد. در این تحقیق ،از روش توصیفی از نوع تحقیق موردی و زمینه ای استفاده شد .اطلاعات و داده های حاصل از اجرای پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی ،درصد فراوانی،جداول ،نمودار ،میانگین ، انحراف معیار و ضریب همبستگی ماتریسی)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمامی سؤالات مربوط به ویژگی های مربوط به کتب جدید التألیف در مقایسه با نمره ملاک بزرگتر می باشد. بیشترین میانگین پاسخ ها از نظرمعلمی مربوط به ویژگی «میزان استفاده از روش های آموزش تلفیقی،خلاق،همیاری،فعال وارتباطی»و کمترین آن مربوط به ویژگی «انسجام،هماهنگی و ارتباط منطقی ساختار و محتوا و تناسب آن با سن دانش آموزان»می باشد

نتایج نشان داد بین دیدگاه معلمین از نظر جنس تفاوت وجود دارد به عبارت دیگر معلمین زن ویژگیهای کتب بخوانیم و بنویسیم را بهتـــــر ارزیابی کرده‌اند . از نظر تحصیـــــلات و سابقه خدمت تفاوتی بین دیدگاه معلمان مشاهده نگردید.

مقدمه

زبان فارسی کلید فهم متون گوناگون ایرانی و ابزار مهم برقراری ارتباط با دیگر ایرانیان است .هر ایرانی با هر گویش محلی و منطقه ای خاص ،از طریق زبان فارسی برای حفظ هویت و ملیت خود می کوشد .قرنهاست برای همه ایرانیان ،از هر قوم و قبیله ای ،مسلم شده است که برای موفقیت در امور زندگی باید ،ضمن پاسداری واحترام به زبان مادری ،برای یادگیری و تسلط بر زبان فارسی کوشید.نظام آموزشی کشور نیز مسؤولیت بسیار سنگینی برای تحقق این خواسته بر حق دارد.برنامه درسی زبان آموزی در میان برنامه درسی دیگر دوره ابتدایی از اهمیت به سزایی برخوردار است ،زیرا نه تنها در تحکیم و تثبیت روابط اجتماعی مؤثر است ،بلکه یادگیری سایر مواد درسی را تسهیل می‌کند و تعمیق می بخشد (قاسم پور،1381)بر این اساس و با توجه به ضرورتهای فرهنگی ،اجتماعی ،دینی و آموزشی ،برنامه درسی کتاب فارسی اول ابتدایی مصوب 1348 وزارت آموزش و پرورش در فرایندی علمی ومنطقی مورد بازنگری قرار گرفت که حاصل آن ،تألیف کتابهای بخوانیم و بنویسیم برای پایه اول ابتدایی می باشد.این کتابها از سال تحصیلی 82-81 به صورت رسمی در اکثر نقاط ایران(از جمله شهرستان شهرضا)تدریس گردید.این کتب بر اساس سعی و اهتمام خاصی با استفاده از نظرات روان شناسی به رشته تحریر در آمده ،اما قضاوت با معلمان مجری می باشد .از آنجا که نظرات معلمان مجری این کتاب می تواند راهگشای برنامه نویسان درسی باشد ،این تحقیق با بررسی تحقق هدفها ،رویکردها ،روشها ،محتوا و ساختار این کتابها با استفاده از دیدگاههای معلمان پایه اول سعی دارد به امر کمک نماید.

بیان مسئله

برنامه های درسی، اسناد رسمی نظامهای آموزشی هستند که نقشه عملیات مورد نظر برای تحقق آرمانهای آموزش و پرورش در آنها روشن گردیده است .با توجه به این جایگاه می توان با تحلیل و ارزشیابی برنامه های درسی و خصوصاً استفاده از دیدگاههای معلمان به تصویری نسبتاً روشن از میزان کارآمدی آن نظام دست یافت .همین امر موجب شده است نظامهای آموزشی عملاً ظرفیت قابل توجهی از امکانات خود را صرف تدوین و کارآمد کردن برنامه های درسی سازند تا بتوانند با اجرای آنها هدفهای آموزشی را تحقق بخشند .

در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس برای نظام آموزشی اهمیت دارد .به همین دلیل طراحی و اجرای یک برنامه مؤثر زبان آموزی در پایه اول ابتدایی مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصی است و می توان با استفاده از فرایند ارزشیابی و استفاده از نظرات معلمان مجری تا حد زیادی از این امر اطمینان حاصل کرد.بر این اساس در این تحقیق سعی گردید کتب بخوانیم و بنویسیم را که با استفاده از رویکردهای تحلیلی و کلی و با الهام از مبانی روان شناختی زبان آموزی (مکتب گشتالت) در پایه اول تألیف گردیده از دیدگاه معلمان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع سؤال اساسی این است که آیا معلمان مجری توانسته اند به اهداف و اصول مؤلفین برسند ؟نظرات و دیدگاههای آنان نسبت به این کتب چیست؟

براساس نتایج تحقیق (رضائی،1379)با عنوان نگاهی به نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی اول ابتدایی 41/83 درصد دانش آموزان بیش از 60 درصد به اهداف حیطه دانشی و 28/90 درصد آنها بیش از 60 درصد به اهداف حیطه نگرشی رسیده اند .نتایج تحقیق (رهبری نژاد،1380)با عنوان نظری به نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی ،79 درصد از آموزگاران مجری طرح دستیابی دانش آموزان به مهارت دقت و تمرکز در سخن گفتن را که یکی از هدفهای اصلی برنامه می باشد را در حد مطلوب ذکر کرده اند،همچنین83 درصد از آموزگاران عنوان نموده اند زمان در اختیار و حجم کتابها مانع از انجام درست و کامل فعالیتهای آموزشی می گردد.بنابراین تحول اساسی که از سال تحصیلی 80-79 در برنامه درسی کتاب فارسی پایه اول و با تألیف کتابهای بخوانیم و بنویسیم به وجود آمده است ،محقق را بر آن داشت که با استفاده از دیدگاههای معلمان ،ویژگیهای بارز این کتاب را از جنبه های :تحقق هدفها و رویکردها ،محتوای کتابها ،روشهای تدریس،روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ،مناسب بودن روند آموزش خط و دشواری های اجرایی مورد بررسی قرار دهد و به این سؤال پاسخ گوید که برنامه ریزان آموزشی به چه میزان به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌اند ؟لازم به توضیح است هر یک از این جنبــــه‌ها به عنوان یک متــــغیر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

سؤالهای پژوهش

سؤالهای پژوهش بر اساس اهداف،اصول ،رویکردها ،روشها و به طور کلی مهارتهای زبانی مورد نظر برنامه ریزان کتابهای بخوانیم و بنویسیم تنظیم شده است .

به نظر معلمان پایه اول،کتابهای بخوانیم و بنویسیم به چه میزان:

1-به مهارتهای چهار گانه زبان آموزی توجه دارد؟

2-موجب استفاده از رویکردهای عمومی تلفیقی ،اکتشافی و فعالیت محور می شود؟

3-می توان از روشهای آموزش تلفیقی مفاهیم ،روشهای خلاق،روشهای همیاری و کارگاهی ،روشهای فعال و روشهای ارتباطی و تعاملی استفاده کرد؟

4-روشهای تدریس پیشنهادی با توانایی معلمان و دانش آموزان و با محتوای کتابها ،شرایط و امکانات و جدول ساعات هفتگی تناسب دارد؟

5-ساختارو محتوای کتابها به پرورش توانایی های ذهنی ،رشد خلاقیت،مهارت تفکر ،مفاهیم بین رشته ای،نیازهای روحی،روانی و عاطفی ،جنبه های ذهنی و هنری و تغییر شیوه خط فعلی به سوی تحریری توجه دارد؟

6-از نظر ساختار و محتوا دارای انسجام ،هماهنگی ،ارتباط منطقی و متناسب با سن دانش آموزان است؟









سایر محصولات :
تحقیق در مورد بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی در مورد کتب بخوانیم وبنویسیم 25 ص با فرمت word

تحقیق در مورد بررسی دیدگاه...

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی گلخانه ای

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی گلخانه...

تحقیق در مورد بررسی اندیشه‌های شهید مدرس از نظر سیاستگذاری عمومی 15 ص با فرمت word

تحقیق در مورد بررسی اندیشه‌های شهید مدرس...

فناوری اطلاعات و ارتباطات 13 ص

فناوری اطلاعات و...

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی در گلخانه

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی در گلخانه...

تحقیق در مورد بررسی ادبیات مثنوی با فرمت word

تحقیق در مورد بررسی ادبیات...

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی در گلخانه 7ص

تحقیق درمورد کشت گوجه فرنگی در...

فرصتهای شغلی در نانو تکنولوژی 15 ص

فرصتهای شغلی در...

تحقیق درمورد کشت گلخانه ای2

تحقیق درمورد کشت...

تحقیق در مورد بررسی ادبیات مثنوی 2 با فرمت word

تحقیق در مورد بررسی ادبیات مثنوی...

تحقیق درمورد کشت گلخانه ای

تحقیق درمورد کشت گلخانه ای...

طریقه استفاده از قفل نرم افزاری 32 ص

طریقه استفاده از قفل نرم...

تحقیق در مورد بررسی برخی از صنایع ادبی در درس ششم با فرمت word

تحقیق در مورد بررسی برخی...

تحقیق درمورد کشت کلزا در مناطق دیم 28 ص

تحقیق درمورد کشت...

تحقیق درمورد کشت پنبه

تحقیق درمورد کشت پنبه...

طراحی تخصصی صفحات وب 27 ص

طراحی تخصصی صفحات...

تحقیق در مورد برخی نظریه های افلاطون 34 ص با فرمت word

تحقیق در مورد برخی نظریه...

جزوه همایش جمع بندی زیست شناسی کنکور96

جزوه همایش جمع بندی زیست شناسی کنکور96...

تحقیق درمورد کشت مکانیزه سیب زمینی 43ص

تحقیق درمورد کشت مکانیزه سیب زمینی...

تحقیق در مورد برخی نظریه های افلاطون 34 ص 2 با فرمت word

تحقیق در مورد برخی نظریه های...

شبکه حسگر 82 ص

شبکه حسگر 82 ص...

تحقیق درمورد کشت موز 50 ص

تحقیق درمورد کشت موز 50 ص...

تحقیق در مورد باورهای مذهبی در شعر معاصر 17 ص 2 با فرمت word

تحقیق در مورد باورهای مذهبی در...

تحقیق درمورد کشت روتیفر

تحقیق درمورد کشت...

تحقیق در مورد بازیهای پرورشی در مدارس طرح درس سالانه 34 ص 2 با فرمت word

تحقیق در مورد بازیهای پرورشی...

تحقیق درمورد کشت روتیفر 10 ص

تحقیق درمورد کشت...

سیستم مکانیزه دبیرخانه 51 ص

سیستم مکانیزه دبیرخانه 51 ص...

تحقیق درمورد کشت بافت

تحقیق درمورد کشت بافت...

تحقیق گاو ودامپروری

تحقیق گاو ودامپروری...

تحقیق در مورد بازتاب موسیقی در ادب فارسی 34 ص 2 با فرمت word

تحقیق در مورد بازتاب موسیقی در...

تحقیق پرورش گاو

تحقیق پرورش گاو...

تحقیق پرورش و تولید میگو

تحقیق پرورش و تولید میگو...

تحقیق در مورد باباطاهرعریان 2 با فرمت word

تحقیق در مورد باباطاهرعریان 2...

سیستم توزیع کننده 114 ص

سیستم توزیع کننده...

تحقیق پرورش شتر مرغ 28 ص

تحقیق پرورش شتر...

تحقیق درمورد کشاورزی

تحقیق درمورد کشاورزی...

تحقیق هزینه یابی کیفیت در پروژه ها

تحقیق هزینه یابی کیفیت...

جزوه روش تولید رشته مکانیک برای کنکور کاردانی به کارشناسی و ارشد

جزوه روش تولید...

تحقیق در مورد باباخارکن‌ یا قصه‌ی‌ مخصوص‌ آجیل‌ مشکل‌ گشا 55 ص با فرمت word

تحقیق در مورد...

تحقیق هزینه یابی بر مبنای فعالیت

تحقیق هزینه یابی بر مبنای فعالیت...

تحقیق درمورد کشاورزی و مدیریت بازار پسته

تحقیق درمورد کشاورزی و مدیریت بازار...

تحقیق مقدمه ای بر مدیریت مالی و تجزیه و تحلیل

تحقیق مقدمه ای بر مدیریت مالی و...

تحقیق در مورد بابا طاهر با فرمت word

تحقیق در مورد بابا...

تحقیق درمورد کشاورزی و دامپروری ایران 41 ص

تحقیق درمورد کشاورزی...

آموزش حل مشکل هنگ رو لوگو و ریست شدن s7262 بدون باکس و بدون مشکل سریال

آموزش حل مشکل...

تحقیق کاربردهای بیوتکنولوژی در ژنتیک و اصلاح دام

تحقیق کاربردهای بیوتکنولوژی در ژنتیک و اصلاح...

تحقیق درمورد کشاورزی و باغبانی 0756

تحقیق درمورد کشاورزی و...

تحقیق قابلیت جوش پذیری و جوشکاری مس و آلیاژهای آن

تحقیق قابلیت جوش پذیری و جوشکاری...

تحقیق در مورد بابا طاهر عریان20 ص 2 با فرمت word

تحقیق در مورد بابا طاهر عریان20...

تحقیق درمورد کشاورزی 2

تحقیق درمورد کشاورزی 2...

دانلود پروژه کامل کارآفرینی و طرح توجیهی پرورش شترمرغ ,( به همراه آموزش پرورش شتر مرغ), word
دانلود پروژه کارآفرینی و طرح توجیهی پرورش گل و گیاه زینتی ,word
پروژه کار آفرینی راه اندازی مجتمع پرورش شتر مرغ
تحقیق در مورد اثرات قاچاق کالا
دانلود کارآفرینی و طرح توجیهی پرورش ماهی کپور
دانلود کارآفرینی طرح توجیهی پرورش شترمرغ
دانلود پروژه جامع کارآفرینی و طرح توجیهی تولید صندلی پلاستیکی
پروژه کار آفرینی انواع پست های فشار قوی,word
دانلود زندگی نامه فردوسی , word
دانلود پروژه کارآفرینی تولید الکل صنعتی از خرما, word
دانلود کارآفرینی و طرح توجیهی آموزشگاه موسیقی ,word
دانلود مقاله جامع و کامل انواع گیت در معماری کامپیوتر , word
تحقیق در مورد کارگاه اصول عملیات واحد (چربی ها)
تحقیق در مورد کارآفرینی در مدیریت علوم انسانی
طرح توجیهی گلخانه(خیار – گوجه فلفل بادمجان) (بافرمت word)سال 95
دانلود مقاله زندگی نامه عطار نیشابوری , word
کارآفرینی و طرح توجیهی تولید خودکار
دانلود پروژه کارآفرینی و طرح توجیهی تولید تولید ترانس ,word
کارآفرینی و طرح توجیهی تولید مبلمان
طرح توجیه فنی مالی و اقتصادی تولید نئوپان از برگ درخت خرما (بافرمت word)سال 95
دانلود برنامه سالانه و تقویم اجرایی سال 96-97
دانلود پروژه بررسی میزان کاهش آلایندهای خروجی اگزوز دراثرسرویس و تنظیم موتور خودرو
دانلود پروژه کامل بررسی کانیهای در بردارنده‌ عناصر نادر خاکی شامل : مونازیت ، باستنازیت و زینوتایم و کاربرد آن در ایران(با فرمت ورد)
دانلود مقاله کامل تبیین چشم انداز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در بسترجهانی شدن
پاورپوینت درباره درباره نور
پاورپوینت درباره فرایند جوشکاری پلاسما
پاورپوینت درباره غشا, فیلتراسیون و انواع غشا
پاورپوینت درباره فرآورده های شیلات
پاورپوینت درباره عوامل ضد میکروبی طبیعی و بازدارند در شیر
پاورپوینت درباره خط ویژوال کارآمد زیر تکنیک هایی برای روبات موبایل

کلمات کلیدی :مورد بررسی قرار دیدگاه معلمان کلاس بررسی دیدگاه معلمان نظرا معلمان مجری ألیف کابهای بخوانیم نایج ارزشیابی برنامه برنامه درسی جدید درسی جدید فارسی ارزشیابی پیشرف حصیلی ارزشیابی برنامه درسی پایه اول اول ابدایی این حقیق دانش آموزان زبان آموزی برنامه درسی بررسی قرار مورد بررسی کابهای بخوانیم معلمان مجری معلمان اسفاده برنامه آموزشی فارسی بنویسیم بخوانیم آموزش
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی